Tuesday, August 2, 2011

Salam Ramadhan

Assalamualaikum.. :)
Ahlan wasahlan ya ramadhan, welcome ramadhan...
YA, alhamdulillah kita berada dalam bulan ramadhan ya.., masih dipanjangkan umur sehingga dapat menikmati bulan rahmat nih..

Puasa korang macam mane dan terawikh?..ok tak..baru dua hari umat Islam berpuasa dan diharapkan puasa ni menjadikan kita mukmin yang berjaya menangani dan mencegah dari perkara sebelum2 nih yang kureng ke, banyak buat perkara tak elok ke  ape semua kan..InshaALLAH..semoga kita memperolehi barakah dan hidayah dariNYA.

Entry kali ni adalah pasal tabiat kita (orangkita ) dalam bulan puasa. Memang banyak betul cubaan dan godaan walaupun syaitonirraim takde...,terutamanya part membazir. Membazir ada kelas2 membazir dia., membazir makanan, masa dan tenaga. Kalau nak diceritakan sampai besok tak habis isu pasal membazir nih..

Orangkita kalau pergi ke bazaar ramadhan, penuh dibelinya tak pernah cukup., dah dapat laksa ditambahnya nasi kukus , kuih muih macam - macam fesyen, pastu air pulak kan, cuba bilang berapa banyak dibelinya, nak buat macam mana time tu la semuanya nampak sedap..kan kan kan??..
 Alih - alih lepas berbuka..tengok berapa kerat je makan.., nak berbelanja boleh takda masalah pun, memang korang ada hak..cuba korang imagine saudara kita di afrika, palestin,bosnia herzegovina,. jangankan kuih cek mek molek,. air pun kadang2 ada kadang2 takde. Sedih.. Jadi, dalam bulan ramadhan ni, cubalah kurang2 kan berbelanja pada yang tak patut, bersederhana sudah...ikut jer Sunnah Nabi S.A.W...kan elok?..

Jadinya...,elakkan membazir..tak pasal2 jadi saudara syaitan..orait?.. :)

Puasa mata,
Puasa kakitangan,
Puasa Hati,
Moga terjaga Diri...


May Peace Be Upon You. :)

courtesy of iluvislam






2 comments:

Abe Goreng said...

Org yg ckp ni pun kne bringat jugak. mkn puding telur pun xabis.HAHAH.

Idham Alhabshee said...

hahaha..abe goreng betul la ko..dah habis da aku blasah jap tadi..huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...